Pages

PENAWAR SELSEMA BABI H1N1


Saya dapat tahu daripada doktor pusat kesihatan USM bahawa Bunga Lawang digunakan untuk membuat ubat Tamilflu iaitu anti-virus untuk H1N1. Jadi saya buat sedikit kajian dan mendapati bahawa ia adalah benar. Isteri saya terus beli bunga lawang (50sen sepeket), rebus dan paksa semua orang minum - rasa payau. Satu keajaiban adalah antara kesemua mangsa maut H1N1 Di Malaysia, tiada satu pun dari kalangan kaum India ..... Ini mungkin kerana kaum India mengamalkan penggunaan bunga lawang secara meluas dalam masakan mereka. Semoga boleh kita amalkan (Nanti harga bunga lawang melambung)


Bunga Lawang merupakan sejenis rempah yang banyak digunakan dalam masakan Melayu. Nama cina bagi bunga lawang ialah bat gok dan ba jiao membawa maksud segilapan atau oktogon bersesuaian dengan bentuk bunga lawang yang mempunyai lapan kelopak.Bunga lawang mempunyai bau wangi dan kuat. Ia mula diperkenalkan diEropah pada awal kurun dan 17 dan mula menjadi popular semenjak itu.


Shahrom

PPSains Fizik - Ehsan Zamzuri Zakaria


Dr Anadufiza. Kita kena serius cegah bukan rawat. Antibodi badan mesti kuat. Mengikut amalan perubatan yang dirahsiakan oleh bangsa lain memakan bawang putih, kurm, madu dan daun selasih serta makanan dan minuman yang beralkali sebanyak mungkin adalah antiobodi terbaik untuk mencegah penularan wabak ini. - Ehsan Norwati

No comments: