Pages

PEPERIKSAAN


Aku baru je habis menghadapi peperiksaan mid term. Teruk sekali stressnya. Bayangkanlah 7 subjek dalam masa 3 hari. Tension... Tu lah masa sekolah dulu tak nak belajo betul-betul. Bila dah tua menyusahkan diri sendiri. Bukan aku tak pandai, tapi motivasi dan latar belakang keluarga mempengaruhi diri aku. Kemudian aku dihanyutkan dengan faktor persekitaran yang tak merangsangkan diri. Tapi kekuatan diri dan sifat berdikari yang ada menjadi kekuatan hidup aku.

Bercakap mengenai peperiksaan ini banyak cerita di Izzuddin dulu. Minta maaflah kawan-kawan kalau terasa. Ini mungkin strategi atau taktik, tapi dari segi psikologi dan sahsiahnya ia merupakan perbuatan yang tidak beretika. Apa tu.... Ia adalah TIRU. Agaknya sampai sekarang pun taktik ni diguna pakai untuk meluluskan diri dalam peperiksaan di U, Maktab dan PTK. Kekadang ianya telah dibudayakan dan tak sah kalau tak tiru.

Aku ni lurus sikit. Tak pandai nak tiru. Bukan takut, tapi tak tergamak melakukannya. Bagi aku apa yang aku tahu aku buat. Itulah kemampuan yang ada pada diriku. Betulkah aku ni? Kekadang aku tengok ada orang pegang prinsip menghalalkan cara demi kepentingan dan keperluan diri. Itulah yang dilakukan oleh sesetengah ahli politik dan pengampu. Sebab tu ada yang mengatakan politik ni kotor. Betulkah aku?

Adakah anda seorang peniru yang profesional? Agaknya siapa di kalangan kita yang kuat tiru masa di Izzuddin dulu?

1 comment:

XNaMa said...

erms... aku pun meniru gak... tapi x pro sgt... aku rasa Mizi Cheetah paling terer kot... nota dier cumer semut ngan dier je yg bley baca.. punyerla kecikkkk.. yg lelain aku kurang pasti..

maybe x beretika tapi takla tahap mencemarkan bangsa dan agama kot.. it's about survival.. camner nak luluskan diri ketika kecemasannnnnnnn hahaha

-chidu-