Pages

Hayya A'las Solah

Aku rasa hangpa nengok gambar je hangpa dah tau aku nak cerita apa. Bangunan ni antara memori yang tak dapat dilupakan. Dulu dipanggil 'musolla' ( tempat solat ) kerana masa tu masjid atau surau tak da. Jadi dewan nilah yang jadi masjidnya. Bukan pelajar SIS sahaja yang solat Jumaat kat sini malah pelajar teknik, raja chulan, cikgu maktab, budak star, budak politek dan penduduk persekitaran mai solat kat sini. Yang baca khutbah ustaz SIS jugak. Tapi yang dahsyatnya bila time dengar khutbah semua khusuk sampai leleh air liur basi termasuklah aku. Tapi bila time ustaz fahmi baca khutbah dia pulak tangkap leleh.

'Musolla' ni tiap - tiap waktu kena pi solat berjemaah. Tapi yang brutal tu ada jugak yang solat atas katil kat asrama. Yang syoknya bila time solat subuh. Ustad Mat atau ustad apa nama aku lupa mai round abis semua pakat lari. Tapi ustad mat ni lain sikit sebab dia mai round pakai poshe ada yang dah bau, maka banyaklah yang MBL ( mat lepas diri ). Biasalah tu yang MBL tu kawan aku gak antaranya ZAM KOPEK dan LEE SULAH. Tapi ada juga yang sempat menyorok. Ada yang menyorok belakang almari, dalam tandas, bawah katil dan lari dari bilik ke bilik lain. Lepas tu sampai kat ' musolla ' plak ada yang tak mandi, tak berwuduk, mai pakai sarung je dan yang dahsyatnya kawan aku tu solatnya cukup dengan tahiyat akhir je ( ada la ). Lepas tu jemaah sambung menyambung sampai ke belakang dek imam tepuk. Waktu tazkirah atai wirid masing - masing cari 'port" sambung tido . Kalau dilihat luar dewan atas papan penuh ngan orang tido. Yang peliknya bila habis wirid atau tazkirah laju je pergi dewan makan.

Ni pulak bila pergi belakang dewan atas pentas. Jengok celah atas pintu. Tak maulah aku cerita. SERAMMMM. Jahil betul kita waktu tu. Bayangkanlah kalau kita beramal dengan betul tentu kita semua jadi orang ternama kat TV. Tapi walau bagaimanapun aura agama masih ada sampai la ke hari ni.

2 comments:

XNaMa said...

Aku dulu kalau tido pakai kain pelikat n Baju Melayu... sahih ustad Mat Burn x rotan kaki aku... hahaha puas aku tido sampai perbarisan pagi pun x pegi...
kalau tak percaya tanya kat Razi Rota arrr... hehehe

-chidu-

fazly73 said...

Udah le jgn bedaah... le sgt.... Hahahahaja