Pages

WATAK GANAS BULI


Melihat kes buli dalam TV Buletin 3, teringat jugak aku akan buli di SIS dulu. Adakah ianya ‘buli’ atau ‘rangsangan’ atau ‘hukuman’ atau ‘syok – syok aje’. Nak kata aku kena buli, aku rasa tak da, tak tau la pula kawan aku yang lain tu. Ada gak rasa dibuli waktu dok asrama dulu. Tapi think positif je itu abg senior buat salam perkenalan je le. Tapi taklah teruk macam dalam TV tu.

Teringat juga aku akan Rod Hudson ( kaki sontot ) kat asrama dulu. Kalu lu tanya ajak katak, izam jamiri, chidu, poi kuda ngan aku teruk jugak kesannya, tapi masa tu tak dak kamera ( no bukti ). Nasib – nasib. Kadang – kadang bukan nak buli tapi nak kasi pengajaran. Biasanya kalau kita tak salah sape nak kacau kita. Biasanya yang salah tulah yang kena. Satu lagi yang aku nak kata kat blog ni bahawa budak sekarang ni semua manja – manja. Tak leh sentuh sikit pun. Peh tu zaman sekarang kena sikit semua nak saman. Rakyat Malaysia sekarang ni tak dak kekuatan langsung macamne nak mempertahankan Negara dari ancaman musuh. Oleh itu buat adik – adik pelajar sekolah sekarang pandai – pandailah beradab sopan dan beramah mesra sesame rakan dan abg – abg senior. Umpamanya, sesuatu yang baik itu letak kat mane pun nampak baik.

Tapi kalau kita tu baik kena buli gak tanpa sebab, bagi tau je pihak yang berkuasa sekurang – kurangnye kaki samseng taik kucing ni dapat hukuman yang sepatutnye. Antara buli tanpa sebab munasabah :

- minta duit ( paw )
- menindas yang lemah
- diterajang tanpa sebab

Siapa kaki buli geng kita? Siapa raja buli geng kita? hang pikiaq la sendiri…..

1 comment:

XNaMa said...

Aku anti buli... x suker kena buli n x suker buli orang... Errr... suh junior basuh kain baju kita kira buli ker tue? hehehe

Seingat aku yg paling teruk aku kena blasah waktu kat Block B... masuk dlm setor... diorg cekup aku ngan kain n tumbuk n sepak beramai2... adehhh... yg lain2 tu takat starlite ke... letak buku atas lengan sambil berdiri separuh angkat tumit tue... bumping bawah water heater...

-chidu-